Werkwijzen
69842880_812717959125734_334726682780893184_n
DSC_0438
DSC_0399


De kennismaking en de intake hebben de hulpvraag van uw kind zichtbaar gemaakt.


- We gaan elkaar leren kennen.

- Wat heb je nodig?

- Waar ben je bang voor?

- Vind je jezelf leuk?

- Voel je je veilig?

- Waar wordt je blij van?


Zo zijn er vele vragen waarop we creatief en spelend antwoorden gaan zoeken.


Al pratend merk ik wat er nodig is en besluit ik welke methodiek ik in ga zetten.

Bij ieder kind zal dat anders zijn. Afstemmen op het kind is heel belangrijk.


Ik help het kind om gevoelens en emoties te herkennen. Positief spiegelen helpt het kind te accepteren dat alle gevoelens er mogen zijn. Het leert vertrouwen te krijgen in zichzelf en komt beter in zijn vel te zitten. Veel antwoorden zitten al in het kind zelf en hoe mooi is het om deze zichtbaar te maken.

De wens van het kind is in het hele proces leidend.


Dit doen we door middel van spel, een effectieve methodiek of een creatieve vorm.


Een rode draad door alle sessies is een “Eerste hulp bij ik weet het FF niet” koffertje. Dit koffertje zal een belangrijk hulpmiddel worden om te verwerken, te uiten, te delen en om zich veilig bij te voelen.

De coaching vind plaats in mijn atelier aan huis.


Communicatie met de ouders.  


Bij het ophalen doe ik samen met het kind een korte overdracht waar we aan gewerkt hebben. Er zal contact met ouders zijn om de voortgang te bespreken. Door ouders nauw te betrekken bij het hele proces zal de coaching effectiever worden.


Ten slotte!  


Bij de afronding in de laatste sessie gaan we alle positieve stappen die het kind gemaakt heeft vieren!!!

Het werken aan veranderingen verdient een mooi moment.

Met zijn of haar “koffer vol hulp en ervaringen” kan het kind verder reizen.


Tijdens de sessies wordt het duidelijk hoeveel tijd er nodig is. Over het algemeen zijn er 6-10 sessies nodig om ouders en kind het gevoel te geven.

" We kunnen weer verder"


Mijn expertise is gericht op kinderen van 4-12 jaar.



De methodieken waar ik mee werk.


-Spelvormen.


Er worden allerlei soorten matrialen en voorwerpen gebruikt om

 de werkelijkheid te verbeelden en situaties uit te spelen.


Ook de wensboom, verhalen en kaartjes kunnen coachend ingezet worden om vaardigheden te ontwikkelen en emoties te uiten en te verwerken.


-Focussen en ademhalingsoefeningen.


Deze oefeningen helpen het kind zich bewust te worden waar spanning in het lichaam zit. Leren ontspannen kan het kind in het dagelijks leven helpen op moeilijke momenten.   


-Ik en mijn Ikken.


Er zijn allemaal stemmetjes in je hoofd die zeggen dat je bang bent, onzeker, boos, enz. Hebben deze stemmetjes gelijk?

Hoe kunnen we daar invloed op uitoefenen?

Een mooie methode om te leren luisteren naar wat je gedachten zeggen en een patroon vinden het positief om te buigen.

Ik gebruik hiervoor poppen, handpoppen en knuffels.


-Tekenen en creatieve bezigheden.


Kinderen vinden het fijn om te praten en ondertussen met hun handen te werken. Tekeningen zijn vaak de spiegel van het onderbewuste en het laat zien wat er speelt. Symboliek is mooi te koppelen aan zelfgemaakte voorwerpen.


Bijvoorbeeld: als het kind een versierde praatstok laat zien, kun je als ouder weten dat het een aandachtig gesprek nodig heeft.